torsdag, juli 31, 2008

eliten i skiten

den här debatten som kommit samband med DN's lisa bjurwald: “Det är inte ofta jag traskar runt i den särskrivande specialklass som är den svenska bloggsörjan, men när jag gör det blir jag alltid lika negativt överraskad.” och att tre bloggar fått ta över expressen kultursidor vid varsitt tillfälle påminner mig om när den digitala filmtekniken plötsligt började bli möjlig, och de stora drakarna blev rädda för att "vemsomhelst" nu ska kunna göra film, och hur ska vi då kunna skilja ut det som är bra och det som är dåligt????

men den enda som det bör vara en skräckinjagande tanke är ju fotografen och möjligtvis regissören, alla andra har bara att vinna på det- särskilt de stora som kan tjäna mycket pengar på billig teknik. precis att journalisten blir skraj för att man inte behöver en femårig utbildning eller jobba på DN för att vara opionsbildande...jag har svårt att se det på något annat sätt än positivt att fler röster åtminstone har möjlighet att komma fram i mediesverige