måndag, juli 17, 2006

Fuck 'em hard up the ass

Jag vet att det låter lite mesigt och kanske nördigt, men jag tror fan att det är en filmrevolution på gång i det här landet och att vi är mitt i den just nu och att den kommer slå ut inom bara några år- ”Svenska filmvågen” på 90-talet kan sammanfattas i en film, fucking åmål och det fanns inget direkt ”eget” i den heller (inte sagt att det inte är en skitbra film, för det är det). Det har varit lite av en klycha att dv-tekniken ska förändra klimatet, men jag tror inte det handlar om DV utan det handlar om att folk börjar fatta att man kan göra sin egna långfilm och att det kan bli jävligt bra och att det kan gå på bio fast det bara är du och dina polare och hundra tusen spänn. Och efter att ha snackat med en del filmare och hört dom snacka om andra filmare så får jag känslan av att folk är jävligt lessa. Lessa på giriga producenter som väntar på cash som dom själva kan få ut i lön, lessa på bullshitproducenter som lovar guld och gröna skogar men inte presterar och hoppar av eller låter folk vänta, vänta och vänta, lessa på filminstitutet som inte är ett piss intresserade av att nytt folk ska göra film, lessa på att alla väntar på den nya lukas moodysson som aldrig kommer att komma… etc etc. Som tur är så lever vi i en tid där allt detta är helt skitisamma. Det behövs inga producenter och det behövs inget filminstitut för att göra sin film. Jag lovar. Man kan vara sin egen producent och man kan fixa cash på andra sätt än SFI, och man kan göra mycket bättre film än det mesta som går på bio just nu. Jag skulle till och med säga att chansen att man gör en bättre film än dom svenska filmer som kommit de senaste åren är rätt stor.
Typ 80 procents chans skulle jag gissa.
Så... fuck them!

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

right on dude! hoppas vi har svenska motsvarigheten till hollywoods 70-tal framför oss... läget verkar vara lite desamma, de feta bolagens överlastade filmer floppar på rad och ingen verkar veta vad folk vill se, man vågar satsa på unga nya talanger och vips, en ny filmvåg är född...?

måndag, 04 september, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home