söndag, oktober 01, 2006

Filmagenda: sug fet

UPPDATERING: Nu verkade det som att denna text hade med vår film att göra. Det har den inte. Vi har inget stöd från SFI, har bestämt allt själva och rules the earth.
//
//
En ny svensk filmvåg borde ha kommit, men det har den inte. Och det som har stått i vägen är att producenterna och SFI inte har hängt på utvecklingen som skett de senaste 100 åren. Alla andra är redo att jobba/tänka annorlunda, men för dom ser allting fortfarande precis likadant ut som på Sällskapsresan 1980. Och det är ganska svårt att skriva manus som inte är förutsägbara när SFI och alla producenter har lektörer som granskar varje vändpunkt, karaktär och antagonist och whatever det nu heter. Ingenting kan lämnas till ögonblicket. Alla karaktärer måste vara utmejslade. Man måste förstå allt direkt. Och alla producenter och alla idioter på SFI har läst samma manusböcker och sen förväntar dom sig filmer som ska kunna säljas utomlands och visas på A-festivaler.
Sug fet säger jag bara

Och att SFI hyllar och oscarnominerar Farväl Falkenberg är ett stort skämt i sig. Dom skulle aldrig stödja en sådan film, och kommer aldrig att göra det. Precis som för oss på Fjorton suger fick Falkenberg förhandsstöd när filmen redan var klar och redo att distribueras på biografer. SFI står för något helt annat, har alltid gjort det och det verkar ju som att dom alltid kommer göra det, med ett konstnärligt alibi vart fjärde år.
Feghet
Så skyll er själva

Jag tycker det ska göras mycket film. Bra och dålig, alla genrer, av olika människor, gamla och unga från hela världen. Precis som i alla andra branscher. Precis som det öppnas och stängs restauranger och klubbar och skrivs böcker och startas företag och skeppas koks i attachéväskor över oceaner. Varför måste prestigen vara så mycket högre när det gäller film än andra branscher? Fuck you pretton, fuck you kritiker, fuck you bullshitters. Vissa filmer kommer floppa, vissa kommer bli succéer. Och de som gör succéer ska hjälpa andra och de som floppar ska göra ett nytt försök tills dom inte pallar längre. Vad är det värsta som kan hända?
Varför inte bara:
dela pengarna med alla
gilla läget
ha kul
göra sitt bästa

Det är bara en jäla film.

Och OBS! jag har nästan bestämt mig nu: Jag ska inte läsa recensioner eller intervjuer kring filmen och jag ska aldrig mer googla mitt namn.
mitt liv är _____________

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Done

nu har jag det MSN, kommer bli osunt som allt annat, men ändå
välkommen!

jag har tre låtar till ett soundtrack, det är ett tvång

måndag, 02 oktober, 2006  
Anonymous Anonym said...

Nu är ju jag låtsasfilmkritiker and all that, men ändå, ville bara önska lycka till med filmen och säga att absolut, håller helt med. De svenska filmer som verkligen gått att titta på från senare år har oftast inte fått en krona förrän filmen är nästan eller helt färdig - och alla diskussioner om att mer pengar borde ges till manusutveckling känns helt rubbad med tanke på att idéerna oftast är urusla från början.

(Träffade förresten en jazztrumis som spelar i en låt i Du och jag på ett plan från Reykjavik idag.)

måndag, 02 oktober, 2006  
Blogger Dansk Skalle said...

tack!

torsdag, 05 oktober, 2006  
Anonymous Anonym said...

Jag blir så himla glaaaaaad när jag läser vad du skriver och känner energin flöda i ådrorna.
Så klart vi ska göra film., så klart vi skapar något nytt oavsett om SFI och resten VILL vara med.
Den konstnärliga drivkraften, för det är den jag hör i dina rader kan aldrig och har aldrig stoppats av rädda människor och system som tror att dom vet vad som är rätt eller fel. det finns inga rätt och fel. Det finns en värld där det - gudskelov - fortfarande finns människlor som inte kan låta bli - att fortsätta vara människor.
Bless You! Och Tack för inspirationen.

torsdag, 12 oktober, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home