onsdag, juni 21, 2006

Boten Anna


Jag gillar inte Boten Anna.

Fast jag gillar grejen. Jag gillar att det är världens sämsta produktion, att killen har tourettes syndrom, att han skiftar mellan halländska och stockholmska och att den är så riktigt äckligt dålig att den nästan, nästan blir bra. Och ibland vill jag att den ska vara nästa låt på P3 bara för att få känna den där märkliga känslan av att tjuvlyssna på datornördshackers som är sist kvar i omklädningsrummet efter gympan och som försöker tänka ut smarta sätt att skaffa babes på. För även om han har page med liten totte, solglasögon och står i dj båset och får alla att dansa, så VET jag att det bara är hans dagdröm. Detta är en nörd som klätt ut sig till en högstadiekicker framför spegeln. Men jag är glad att just den låten har blivit en hit, men jag tycker samtidigt synd om alla som hatar den och som kommer behöva lyssna på den hela sommaren och sedan dra all musik jag älskar över samma kant. Precis som vissa hatade ”hej monika”. Men ”hej monika” var en 2 minuters poplåt. Det här är något mycket, mycket sjukare.

Videon är helt fantastisk. Allt med den är coolt. Hur han går in på dansgolvet på klubben, hur han dansar på trampbåten, hur han hyvlar av vakten, hur han diggar i djbåset med knutna nävar och koncentrerad min, den gula beachbilen, hur han skriker ”everybåddy” framför datorn och sedan skriker publiken och hela den här känslan av att det spelades in i halmstad 2001 och sedan slängdes i kanalen och sedan plockades den upp igen för whatthefuck det är ju ett tidsdokument!

http://www.arbetarbladet.se/article.php?id=408228&avdelning_1=103&avdelning_2=125