torsdag, mars 23, 2006

Klassiska e-post 3: Stefan Jarl, du är skitgammal


Det här klassiska mailet finns tyvärr inte kvar. Bara svaret. Men det var adresserat till Stefan Jarl och jag minns att det handlade mycket om att han var en gammal gubbe och att vi inte var det. Lite snopet svar dock.

From : Stefan Jarl
Sent : Thursday, April 29, 2004 12:13 PM
To :

| | | Inbox
hej grabbar,

äntligen några som är lika gapiga som jag! kul att läsa era synpunkter, men ni läser mina skriverier som fan läser biblen. och det är ok med mig, men är det nån som försvarat och välkomnat den digitala
revolutionen så är det jag - bland mina jämnåriga! och det är en riktig revolution: bort med filmindustribyråkrtatin, gör film själv, skit i konsulenter och stödsystem, för nu går det att göra film rakt av utan att först stå med mössan i hand, som våra generationer fått göra i alla år. jag filmar allt på video sen många år, jag har gjort 3 långfilmer så och flera kortfilmer. men det är ju distributionen som är det svåra.
hur möter man publiken? var är den? i USA finns det nu ett slags "bokklubb" där man går med som medlem och varke månad får man sen hemskickat en ny film på dvd - dvs. man hoppar helt över biografen ochg detta initiativ har blivit en succe! då kan man alltså gå hela vägen själv.
min senaste lilla kortfilm om göteborgskravallerna på 3 minuter, "Paradise lost", gjorde vi på tre dar och den fjärde kunde vi visa den på "kort och gratis". så jag har mässat mycket om den nya tekniken.
att jag är 63 år är inget jag kan göra nått åt. synd att ni inte gillade lukas och min film, Terrorister,
för jag tycker det är bra om folk från olika generationer arbetar tillsammans, trots att lukas är 30 år yngre än mig.
det är bra att ni kritiserar och är vakna. kör på.
lycka till med era egna filmer.
stefan