måndag, oktober 23, 2006

Vem har hand om PR på SFI?

Jag undrar om jag håller på att få äta upp mina uttalanden om att det ska göras mer film i Sverige. Mer konkurans. Får så dåligt som det går för svensk film just nu är ju direkt pinsam. Och jag vet faktiskt inte att det har att göra med att det är dåliga filmer. Jag tror att det är helt okej filmer, som det är helt okej att se. Och jag tror att de flesta (jag däribland) nöjer sig med att se en okej film. Jag förväntar mig inte att det ska vara fantastiskt. Såg till exempel Scorsceses nya film "The Departed" i New York. Recensionerna sa att den var fantastisk. Den var bra. Inget fel alls på den.

Ett stort problem i Sverige är att svenska recensenter älskar att såga svensk film. Älskar fyndiga dissningar och att säga saker som att dom vill se saker som är annorlunda. När annorlunda väl kommer (Gitarrmongot, Storm, Frostbiten etc etc) så funkar inte dom heller. Och svensk film anklagas alltid för att vara enbart socialrealistiska draman. Svensk film anklagas för att vara en hel del saker. Det blir en negativ spiral, som skapas av oss själva. "Svensk film är dålig." Bla bla bla. Sen hjälper det inte att de flesta i vår lilla bransch hatar varandra och älskar när det går dåligt för andra. Sällan, sällan, sällan hör man personer från ett produktionsbolag hylla något som kommer från ett annat.

Jag tycker att det delvis borde vara Filminstitutets uppgift att se till att den svenska filmen får ett bättre rykte. Men där är det väldigt tyst just nu. Ingen höjer en röst och vågar säga något gott om någonting (förutom Farväl Falkenberg). Det är en lite äcklig elitistisk översittarstämning helt enkelt.
Att handen som föder filmen inte gillar den hon matar.
Försöker skylla ifrån sig.
Gömma sig.
"Vi visste inte hur det skulle bli..."
SFI's hemsida borde fyllas med texten: Nyhet! Svensk film är bäst i världen! SFI borde ha semanarium som handlar om "hur svensk film blev fantastisk". Och filmkonsulenterna måste för fan hylla de filmer de själva gett stöd till! Och de måste göra det offentligt!

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

alla pretton borde rensas bort ur svensk film. det är för farligt att misslyckas därför blir alla pretton. bli inte pretto då rå för tusan

måndag, 23 oktober, 2006  
Anonymous Anonym said...

fan va rätt! du borde skicka in artikeln till någon tidning så folk kan läsa den också. Allmänheten tänker inte som vi filmskapare gör.
Trenden är att svensk film är dålig, och som du säger borde sfi satsa alla sina resurser att bryta den trenden. Visst skulle det kosta lite pengar för sfi men det skulle komma tillbaka när alla svenska filmer skulle få +300.000 besökare.
steg 1 är att uppmärksamma allmänheten om det du skrev.

hehe ialf.. skönt att helgen va soft! :) ha det gr8.

/ Fil..

måndag, 23 oktober, 2006  
Anonymous Anonym said...

i danmark hyllas alla danska filmer trots att de flesta suger. däremot går många och ser dem, vilket ju är positivt. svensk film har inte samma resurser som tex amerikanska och borde därför inte jämföras med dessa. istället borde man "hellre fria än fälla", dvs hellre ge en svensk film ett för högt betyg än ett för lågt. nu verkar det som om man resonerar tvärtom.

måndag, 23 oktober, 2006  
Blogger Dansk Skalle said...

krille berättade just att gunnar bergdahl på Helsingborgs Dagblad sågade filmen "7 miljonärer" till fotknölarna genom ett öppet brev till filmkonsulenten Marianne Ahrne som gett den 5 miljoner i stöd.
Och vad gör marianne ahrne då? Hon svarar med ett öppet brev att hon vara varit med i starten av filmen och inte var medveten om vilken väg den gick och att slutresultatet skulle som det blev.
Hon sågade alltså sin egen film OFFENTLIGT och skyllde dessutom ifrån sig.
det är ju fullständigt sinnes sjukt!

måndag, 23 oktober, 2006  
Anonymous Anonym said...

Ja, det är bara att hålla masken. Även om det är en katastrof, som Såsom i Himmelen, nyligen sett. Den värsta sortens film jag vet (en av mina snällare recensioner http://imdb.com/title/tt0382330/usercomments-44). Tipsar om Snapphanar på filmfestivalen, har varit inblandad i musiken, har skrivit den läskiga och arrangerat resten. Den ser riktigt fin ut. Hoppas helheten håller.

torsdag, 26 oktober, 2006  
Anonymous Anonym said...

Jag håller helt med! Med tillägget att samtidigt som de (vi, I guess, men jag känner väldigt, väldigt lite vi-känsla med de flesta svenska filmkritiker) sågar saker som sticker ut, kan de ibland hylla ren skit. Kocken till exempel, fick FYROR. What?!

fredag, 27 oktober, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home